
RUSSIA AND EURASIA STUDIES PROGRAMME (RUFS)

Belarus defends its sovereignty  
against Russian media siege

FOI Memo 6773 RUFS Briefing No. 46
Project No: A11901 June, 2019	
Approved by: Mike Winnerstig

On 30 April 2019, Moscow recalled its ambassador in 
Minsk, Mikhail Babich, for having made unprofessional 
remarks concerning the sovereignty of Belarus. The dis-
missal of Babich has intensified the debate about Bela-
rus’s independence and its relations with its main political 
ally and economic partner – Russia. The debate is highly 
affected by Russian propaganda that is widely present in 
the Belarusian media. Not only the Belarusian opposition, 
but also the governing political elites, are now actively 
trying to counter the influence of Russian propaganda on 
Belarus. 

Aliaksandr Lukashenka came to power in 1994. One 
of his campaign slogans was the restoration of closer inte-
gration with Russia. Already in 1995, Lukashenka initi-
ated a referendum on several issues, including economic 
integration with Russia and recognition of Russian as a 
second official language. In 1996, Moscow and Minsk 
signed an agreement on the creation of a Union of Russia 
and Belarus and, in 1999, an agreement on the establish-
ment of the Union State of Belarus and Russia. The agree-
ments implied the future creation of a single currency and 
common institutions of governance.

Both the referendum and the Union State agreements 
were products of Lukashenka’s political ambition to take a 
position in the Kremlin. Economic problems and wars in 
Chechnya had been undermining the authority and sup-
port for the Russian president, Boris Yeltsin. Lukashenka 
hoped that by signing an agreement on tight integration 
he would have a clearer path to the Kremlin.

This foreign policy was accompanied by brutal sup-
pression of the pro-European and nationalist-oriented 
opposition in Belarus. Actors and organizations that 
were associated with the Belarusian language, or that 
Lukashenka identified with resistance to his ‘Union’ ini-
tiatives, suffered in the first place. From the mid-1990s, 
educational institutions, public television, radio, and 
newspapers rapidly began to translate their content into 
Russian. Civil society organizations and independent 
media were subjected to an increasing number of eco-
nomic, political, and legal constraints.

Lukashenka had to moderate his political ambitions 
when Vladimir Putin came to power in Russia. Mean-
while, the integration rhetoric did not disappear, as Russia 
remained the main economic partner and sponsor of the 
Belarusian authoritarian regime.

As a result, the economic dependence of Belarus on 
Moscow became stronger with every year, while Russian 
media established more stable positions in the Belarusian 
media market. Since the outbreak of the war in Ukraine, 
the Belarusian authorities have understood that following 
the loss of economic independence, there is a risk of losing 
political independence. This has prompted Lukashenka to 
take steps unfavourable to Moscow. Thus, the Belarusian 
government did not recognize Russia’s illegal annexation 
of Crimea. Lukashenka has also repeatedly stated that 
Belarus will never relinquish its sovereignty.

Since 2014 the authorities introduced a so-called 
policy of ‘soft Belarusization’, which includes more fre-
quent appearance of the Belarusian language in public 
places and its attribution, with national symbols, to enter-
tainment and cultural events. 

Such actions by the Belarusian government immedi-
ately enraged Russian politicians and media. Lukashenka 
was accused of betraying Russia and selecting the ‘natio-
nalistic path’.

Both Lukashenka and the opposition had problems 
resisting the wave of Russian propaganda. The short-sighted 
policy of the previous years had allowed Russian and Russian-
language media to dominate in the Belarusian media market. 

Out of the nine channels in the standard TV package, 
three are Russian and very popular among the Belarusian 
population while the rest are Belarus-produced, Russian-lan-
guage channels. Given that about 50 per cent of Belarusians 
watch television on a daily basis, the influence of Russian 
media space on the ordinary citizens of Belarus should not 
be underestimated. Young people tend to consume news 
online. However, Russian propaganda has also learned how 
to work on the Internet. A new tool of Russian propaganda is 
to target young people through chat messages on Telegram, 
the social media messaging service.



FOI	 Phone:	 +46 8 5550 3000	                     Customer: Ministry of Defence
Swedish Defence Research Agency	 SE-164 90 Stockholm	
www.foi.se/russia

Recent studies show that in Belarus there are about 40 
active online media with pro-Russian and anti-Belarusian 
narratives. A recent study by the Warsaw-based think 
tank, EAST Center, shows which messages promoted by 
pro-Russian Belarusian media in the first three months of 
2019 were most popular:

•	 Deploy Russian nuclear weapons in Belarus, 
within the framework of a potential military con-
frontation with the West;

•	 Develop Russian organizations that form a ‘Rus-
sian identity’ among Belarusians;

•	 Introduce the Russian rouble in Belarus;
•	 Stop dialogue with the West;
•	 Deploy Russian military bases in Belarus;
•	 Introduce criminal liability for ‘incitement of fear 

at the expense of Russia’.

In 2017, the influence of these media even forced the 
Belarusian authorities to arrange a show trial of three 
authors from the Russian propaganda service, Regnum 
News Agency, on accusations of inciting ethnic hatred. 

According to a recent social poll, half of the Belarusian 
students polled said they have a Russian identity. While 
the Belarusian language is used for many entertainment 
activities and events, the educational system remains com-
pletely Russified. This shows that Lukashenka is hardly 
interested in promoting the Belarusian language. Instead, 
its public use in official meetings has the goal of reaching a 
particular audience. The Belarusian language is essentially 
a tool for Lukashenka to send signals of sovereignty and 
independence to the neighbour in the east. 

To deter Russian interference in Belarusian media 
space, the Belarusian government has introduced a con-
cept of informational security. The defining document out-
lines how Belarus is to be protected from ‘manipulation of 
mass consciousness, discrediting ideas and values, erosion 
of national sovereignty, [and] instability of the informa-
tion infrastructure’. The informational concept is targeted 
at traditional as well as social media channels that use hate 
speech and disinformation. The document is unique in 
itself and its appearance is the first documented attempt 
to restrict Russian intervention in Belarusian media space. 

There are several examples that show that the Belaru-
sian government continues to limit opportunities for the 
development of independent media and to put pressure 
on independent journalists who, ironically, are actually 
helping to fight Russian propaganda. Several online edi-

tions were closed when the government classified online 
media as traditional media. Since December 2018, readers 
who comment on web pages of online editions have had 
to identify themselves. In 2018 alone, authorities fined 
independent journalists 55,000 Euro and rigged a few 
court cases against them. There are still no independent 
socio-political television and radio channels.  Although 
only some regions of Belarus have independent newspa-
pers and portals, there is at least one pro-Russian disinfor-
mation media outlet in every region of the country. 

Today, the Belarusian regime is caught between a rock 
and a hard place: the independent media and Russian 
propaganda.

The Belarusian government has focused so much on 
restricting independent Belarusian journalists and on vio-
lating their rights that they have failed to see the big ele-
phant entering the room: Russian media and propaganda. 
This elephant has every chance of becoming a ‘Trojan 
horse’ that will destroy the independence of Belarus, if the 
Belarusian authorities remain reluctant to mobilise the 
political will to strongly oppose it. They can only do so 
with a more independent media.

Alesia Rudnik

Alesia Rudnik is an analyst at the Ostrogorski 
Centre  (Minsk), based in Sweden. She holds a BA 
in Political and Social Sciences, from the European 
Humanities University (Vilnius), and an MA in 
Political Science, from Stockholm University. She 
has been working as an international elections 
observer in different countries as well as in non-
governmental organisations in Belarus and Sweden. 
Alesia is a chairwoman of the organization, 
Sweden’s Belarusians. Her main research interests 
are digitalisation and democracy, civil society 
development, and human rights in EaP countries.

About the author

The views expressed in this briefing are those of the author and 
do not necessarily coincide with those of FOI.
Please visit www.foi.se/russia to find more about FOI’s Russia 
and Eurasia Studies Programme.




